Utgång, taco-söndag och snöstorm

Voj, voj , voj vilket väder(!!) Jag är sprallig i hela kroppen! Som vårkänslor.. fast.. kallare..
I fredags kom ungarna hit och vi skulle fira Christian som fyllt år (16, they grow up so fast). Han fick ett kilo godis av mig och syrran (oops hoppas hon inte läser det här och kommer ihåg att kräva mig på pengar) en rakapparat, parfym och en mega-daim (såndär man vinner på lyckohjul). Det slog mig plötsligt att jag inte summerade klart förra helgen.. synd för det var massa good-stuff. Men känns lite sent nu.
Åter till den här helgen. På fredagen kände jag verkligen bara för att ta det lugnt. Eftersom ungarna var här så åkte pusslet fram. Men när vi låg där och pusslade kom vi på hur sugna på godis vi var. Lotten faller på minstingen Louise som får gå och tigga skjuts av mamma eller ola. Christian och jag är spända av förväntan men blir snopna när Lollo kommer tillbaka med ett nej. Vi övervägde ett tag att cykla (1,5 dm snö) till macken för att få dämpa söt-suget.
Mamma kommer ut i köket där vi står och smider planer. Christian, Louise och jag kollar på varann och jag (vinna eller förlora) kastar ur mig "vi vill ha godis!". Mamma "ja jag erbjöd mig ju men.." (Arga blickar mot Louise från mig och chrille). Vi kastar på oss ytterkläderna och åker så fort vädret tillät mot godislunden. Som vanligt stormar vi fräckt in 3 minuter innan stängnigsdags. 40 kronor fattigare, men mycket nöjd åker vi fem minuter senare hem.

Vaknar på lördagen och tittar nöjt ut genom fönstret; snön ligger kvar.
Käkar frukost och Lollo, jag och Christian spenderar mer än halva dagen framför tvn, tittandes på värdelösa program som "världens giftigaste ormar" etc. efter att jag halvhjärtat försökt få Christian att byta kanal, men misslyckats.
 För 5:e gången stickade jag klart min halsduk, eller inte klart, men garnet tog slut. Så nu på tisdag blir det raka vägen mot garn-affären. Med min vanliga tur har väl den bommat igen.
I samma veva som garnet tog slut slog jag mig på knäna och reste mig upp "Näpp, du går vi ut i snön" (efter att ha pratat om det halva dagen).
Vi letar rätt på mindre smickrande ytterplagg och går ut. Vi springer runt en stund men efter några flåsiga minuter nöjer vi oss med att sitta ned och kasta snöbollar på varandra. Christian tacklade mig och jag krossade 8:e och 9:e kotan.. kändes det åtminstonde som, hörde hur det knastrade mellan skulderbladen och såg framför mig hur de kom och hämtade mig på bår (skulle haft chansen att vara med i tv iallafall, inget ont som inte har något gott med sig, fast, det är klart vem vill ligga osminkad och svettig i fula, för små termobyxor i tv?). Jag var tvungen att ligga och hyperventilera ett tag. Men jag borde kanske tacka honom, min låsning i ryggen har på ett magiskt sätt försvunnit.
Det kom massa folk och vi käkade chille kalle. Var riktigt trevligt/kul och jag, Maddis och Katta satt och Harry potter-nördade oss. Alla vi tre har ju läst alla böckerna och de som läst dem förstår hur galet besatt man blir av dem.
Jag gjorde mig iordning och efter lite charad/dans-moves("det här är 'gräsklipparen'") från mig och syrran till Christians (födelsedags-nya) mobil-låtar kom Matte m.f. och hämtade mig. Vi svängde in vid hans lägenhet i stan(som tydligen numera är bebodd av hans lillbrorsa 'dudden') Jimmie var tveksam till att dricka, han ville kunna köra hem men efter lite tjat från mig och Matte var hans (uppmuntrande upphälld av Tias "den här är det resurser i") halvliter grogg snart uppdrucken.
Efter att ha försökt få tag på en taxi i en halv timme svor vi och bestämde oss för att gå istället. Men vi hade tur och vinkade åt oss en ledig taxi som planlöst åkte omkring.
Knatade in på ett proppat platina vid halv ett, efter att ha blivit nekade i dörren vid blue moon bar (mycket lättare att gå ut med tjejer). Baren direkt och sen dansgolvet. Det gick sådär att dansa. Man stod packad som en sill bland allt folk och behövde inte ens röra på fötterna av egen vilja för att dansa, utan man fick inklämd mellan de fem personer man hade bredvid sig puttas fram och tillbaka i takt med musiken och på så sätt framkalla något man skulle kunna kalla dans. Till och med "stekar armen" var svår att framföra i trängseln, och det säger inte lite.  
Någon timme senare hade vi tröttnat och efter ett besök hos donken (från min sida) gick vi hela vägen hem till Mattes lägenhet igen. Jimmie klev vårdslöst ut i gatan när det var röd gubbe och blev tutad på av en polis-bil som korsade hans väg.
Matte påminde oss om att vi var tvungna att vara jääätte tysta efter att hans mormor (som äger lägenheten) fått klagåmål på att "en yngling med kryckor stått och skrikit utanför porten" (misstänksamheten riktades mot Jimmie som brytit båda fötterna, men som envisades med att förhålla sig oskyldig). Jimmie svarar genom att börja ap-skratta och medans han kippar efter andan mumla något i stil med "tänkt dig rubrikerna, UNT, 'greta 78 vräkt'..!"
Söndag morgon (och jag vaknar..) klockan fem (vet inte om jag vaknade då eller om jag inte hunnit somna) ringer duddens(som sovit sig genom vår förfest+hemkomst) mobil(jour för snöröjning) och han tänder lampan (hatar dej!) och sticker iväg. Somnar om. När jag vaknar igen har klockan blivit lite mer iallafall. Och efter att ha slötittat på tv går vi till max för att äta frukost (det blir en rejäl omgång på gymet efter den här helgen). Tillbaka till Mattes lägenhet och vi slökollar på "the eye". Jag har tjatat om att blåsa liv i den gamla traditionen "tacos söndag" och får tillslut med dem på noterna. Men dem är sega så jag tar bussen hem tidigare för att hinna byta om. En minut efter att jag klivit in genom dörren ringer tias "är du klar eller?" jag:  "va?? vart är ni då?" tias: "lejsta.. eller nej, den här godisaffärslunden". "men vadå ni måste åkt typ direkt efter att jag gått då??" matte "jaa.. typ". Jag(irriterad): "aa.. tack! men ge mig fem minuter så ska jag byta om". Sagt och gjort och snart satt jag i bilen igen påväg mot Alunda.
Vi svängde in på ica:t och införskaffade de varor vi behövde. Vi (jag och Jimmie) kom överrens om att Matte bjöd den här gången och att det var våran tur nästa.
Jimmie är in charge av köttfärs stekningen och jag står för hackandet. Varnar Jimmie för att stressa mig "då blir det en tur till akis istället";  "och vem ska köra dig då? jag ska äta tacos". Kom och tänka på en "historia" Jimmie en gång i tiden berättade och som jag hela tiden tvingar honom att berätta igen; något i stil med att Jimmie var på bygget och en arbetskollega säger till han "hörru bond-jävel..(blabla)" varpå Jimmie säger "tack goda herrn, hemma kallas jag bara för dräng". Mätta och belåtna slår vi oss ner framför platt-tvn och jimmie och jag tar över Mattes säng. Jag får min vilja egenom och vi kollar på "på smällen" som gick på en av Mattes film-kanaler (too much good to choose from!!). Jimmie sover. En stund senare frågar Jimmie om vi ska åka. Eftersom det var halvstorm ute (2 på en skala av 3) kör Jimmie mig ända hem då det var stor risk att bussarna blev inställda. Det var det värsta jag varit med om! Mätaren rörde sig inte över 40 och vi var tvungna att stanna flera gånger eftersom man inte ens såg vägen (!) då snömoln hela tiden skymde sikten.
Förresten har jag äntligen fått tag i den låt jag letat desperat efter. Av en slump spelade Christian upp den från sin mobil under vårt charad-dansande. yeeii!
Nej, nu blir det te, sängen och Läckberg!
G-natt uppsala!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0