T-t-torsdag

Ligger här i sängen och glömde bort tiden, räknade med att somna tidigt ikväll. Men icke sa nicke.
Jobbat idag.. trött som fan. Tänkte jag skulle berätta om min nya uppebarelse; iso-dieten. Men jag är inte kreativ nog just nu, dessutom blev boken genast utlånad till syrran som inte heller svarar när jag försöker få kontakt!
Jag tror hon tagit boken och flytt utomlands (ja den är värd det). Det kommer väl likna mer en föreläsning om jag börjar babbla om iso, men jag blir alltid eld och lågor, man får så många aha-upplevelser när man läser den så man vill bara sprida budskapet vidare! Den som är ointresserad behöver ju inte läsa.. det är ett fritt land!
Men extra nöjd är jag över att få bekräftelse över att jag haft rätt om vissa "myter" gällande dieter och speciellt GI-metoden. Det heter inte GI-dieten, GI är ingen diet, det är en metod, ett sätt att äta för att må bra och få i sig rätt mat. Alla som använder ordet GI-diet (tex tidningar etc) missbrukar GI-metoden! (Hjälp det blir nog lite föreläsning, ni får hata mig för det). Först och främst; allt med lågt GI är inte bra Jag har läst många tidningar med "GI-dieten" en frukostmeny kan tillexempel bestå av bacon, ägg eller korv. Jag tycker det låter ganska ologiskt att något så fett som bacon (proteinkälla antar jag) eller konstgjort som korv skulle vara en bra start på dagen(vilket jag fick bekräftat att det inte är), visst det har lågt GI men bacon är dåligt fett. Ägg är en bra källa till protein. Men korv eller bacon.. nej tack. En bra fett källa kan tex vara nötter, linfrö, avokado etc. Vilket leder oss in på olika fetter, men det får bli en annan gång. Som sagt, många varianter av GI proppar på att man kan äta så mycket kött(protein) man vill men man ska undvika potatis, pasta etc. GI handlar inte om att äta mycket protein och minimalt med kolhydrater! Kött som nöt och svin är fett kött, men viss typ av kött är magrare än andra tex kyckling eller vilt. Fisk är fett men det är bra fetter (omega 3 som är fleromättat, eller var det enkelmättat?). 
 GI står för glykemisk index (stavas så?!) En kort beskrivning är att GI är ett mått på hur snabbt maten du äter höjer blodsockret. Blodsocker = bränsle till hjärnan, kolhydrater är hjärnans bränsle. GI handlar alltså inte om att äta en kolhydratsfri kost utan att äta för att hålla blodsockret på en jämn nivå. Det som händer när vi inte ätit på länge (alltså får lågt blodsocker) är att reptilhjärnan kopplas på och hjärnan vill snabbt ha kolhydrater, därav står man och dreglar vid godis hyllan och det slutar med att man kastar i sig en snickers. Blodsockret höjs snabbt och kroppen sprutar ut insulin för att sänka nivån, för högt blodsocker är lika skadligt som för lågt. Insulinet trycker in överskottet i fettcellerna, insulin är fettbindande, därför är det klokt att undvika att gå för långt ner i blodsockerhalten för att sedan göra det skyhögt.
Svält dieter fungerar ALDRIG. Våra kroppar är gameldagsa och svälter man sig själv förbereder sig kropppen för en svältperiod och håller då hårt i sina resurser; fettet (som är det bästa bränslet). Reptilhjärnan vinner alltid och förr eller senare kastar man sig över en tallrik pommes frites eller annat. Dessutom blir man deprimerad och tappar motivationen att träna när kroppen fattasnågot och är i obalans. (Appropå ordet fattas, kom helt att tänka på ronja rövardotter när skallepär dör och mattis säger "han fattas mej", jag såg filmen i julas och det finns verkligen ingen bättre beskrivning på hur det känns när man förlorar någon!)  
Om man förser kroppen med allt den behöver (protein, fett, kolhydrater) och såklart rätt fett, rätt kolhydrater osv. Behöver kroppen inte samla på sig eller hålla hårt i sina extra resurser.
Nej usch nu måste jag sova.. men jag är inte klar med mitt tjat!! I'll be back..

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0